Meegaan met de hype?

BNO – de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers – organiseert iedere maand een zogenoemd Image Lab. De laatste keer (22/6/17) ging het over de vraag in hoeverre je als ontwerper mee moet gaan met hypes. Je moet dan denken aan het gebruik van sociale media, nieuwe gadgets, of alternatieve manieren van  beeldgebruik. Het antwoord op die vraag paste bij de ontwerpmethode die je op deze site ook terugvindt, namelijk: kies niet een vorm om de vorm, maar vraag je af of het past bij je doel. Niet vreemd dus dat de eerste spreker, Gordon Tiemstra, creative director van Afdeling/Buitengewone Zaken, het bureau dat de Lab organiseerde, zei dat je opdrachtgevers, die je om een bepaalde vorm vragen omdat het hip is, voorzichtig moet vragen of dat nou wel zo verstandig is om te doen.

De hype gebruiken

Tot zover nuttig, maar niet spannend. Uitdagender waren de reacties van ontwerpers die proberen hypes naar hun hand te zetten. Zoals Tom Loois. Hij is docent op de Design Academy, conceptbedenker voor de VPRO en betrokken bij No Sex Shop, een collectief dat design inzet om een nieuwe kijk te ontwikkelen op seksualiteit.

Grenzen aan de hype

Leuk (- of niet), maar voor de meeste ontwerpers blijft het worstelen met hypes. Zo doet Marcel Schouwenaar als strateeg en designer bij de Incredible machine graag mee aan het maken van de nieuwste technologische snufjes, maar ziet hij ook wel in dat veel dat wordt bedacht niet veel om het lijf heeft. Zoals de sapmachine die je op afstand met je smartphone kunt bedienen, terwijl je net zo makkelijk je glas vult door zelf het pakje uit te knijpen. Om ontwerpers de weg te wijzen, richtte hij de Just Things Foundation op, die een IoT (Internet of Things) manifest opstelde.

 

IoT Design Manifesto van Just Things Foundation

Uitgeholde woorden

Hoe hypes je dwars kunnen zitten merkt Nick Topp creative director van Multitude. Hij doet de campagnes voor Marqt en merkt dat met de hype rond ambachtelijkheid lastig is om nog met een overtuigend design te komen. Een handgeschreven tekst, een stempeltje, een touwtje … het wordt een vet cliché.

Speel ermee

Basch Leeft is een ontwerper en kunstenaar die hypes gebruikt om er kunst van te maken. Zo maakte hij zijn eigen Fidget Spinner met een 3-D pen.

Uitgekeken op het succes van de Spinner ontwierp hij een grafkist voor het ding waarmee hij de hype om dit image Lab kon begraven.

Fidget Spinner grafkist

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu